úterý 10. října 2017

Luxusně dobrý domácí sýr s pekanovými ořechy a čerstvými bylinkami

     Čím jsem starší, tím jsem mlsnější. Do určité míry je to asi logické, protože nejsem zrovna ten typ člověka, který by se vyžíval v poznávání nových kuchyní, pokrmů a chutí. No a s přibývajícím věkem to prostě dospělo do stádia, kdy začínám být těch svých oblíbených dobrot prostě trochu přejedená a jelikož jsem v tomhle trochu konzerva, snažím se tedy objevovat nové chutě v mých oblíbených stálicích. Nejvíce znát je to asi na sýrech. Byly doby, kdy jsem jedla jen eidam - tyhle časy jsou ale naštěstí už dávno pryč a já tak objevila famózní chutě některých sýrů. Ale opět je zde jedno ALE - musí být jen z kravského mlíka. U nás v lednici tak vždycky najdete třeba mozzarellu, chedar, blaťácké zlato, kolibu,...


     No a nedávno jsem četla zajímavý článek o výrobě domácích sýrů. Myšlenka mě hodně zaujala a začala jsem pátrat po vhodném receptu. Na internetu jich najdete samozřejmě mnoho, ale už tak úplně nepoznáte, který bude dobrý a osvědčený. V tu dobu jsem se potkala s kamarádkou, která mi poradila základ na sýr, který dělají v rodině už dlouhá léta. No a na každém pak je, jak si sýr přizpůsobí vlastním potřebám a chutím. Jelikož si pěstuju vlastní bylinky a zrovna máme období, kdy jíme pekanové oříšky na kila, moje volba byla jasná. No a tak vznikl recept na Domácí sýr s pekanovými ořechy a čerstvými bylinkami.

     Musím říct, že jsem byla zpočátku k takto vyrobenému sýru poměrně skeptická - ty domácí verze občas bohužel nechutnají tak dobře jako alternativy zakoupené v obchodě. Ale tady je to jiné, ta chuť je vážně luxusní a neskutečně mile překvapila nejen mě, al především manžela, který je k mým pokusům občas taky velmi skeptický, neřád jeden:) No, nebudu vám nic zastírat - první várku jsme snědli na posezení. Jen tak bez ničeho a od té doby jsme už dělali několik dalších přídavků. Recept stoprocentně zařazuji mezi své oblíbené stálice a je mi jasné, že budu nadále experimentovat s dalšími přísadami pro ozvláštnění chuti.

     Než přistoupím k receptu, tak bych určitě jen ráda podotkla, že výroba domácího sýru je spíše záležitostí zábavy a objevování nových chutí, z ekonomického hlediska se určitě vyplatí koupit sýr spíše v obchodě. Ale za ten pocit a pohledy návštěv, když jim řeknete, že jste sýr vyráběli sami, to vážně stojí!

Potřebujeme:
500 ml čerstvého co nejvíce tučného mléka (pozor, s trvanlivým mlékem vám to nepůjde)
500 gramů tučného tvarohu - já používám ve vaničce
lžička soli (raději klidně dejte méně a po ochutnání dosolte, mně se jednu várku podařilo přesolit)
lžička jedlé sody
lžička másla

a pak už jen ingredience k doladění té naší požadované chuti - bylinky, ořechy, sušená rajčata, pepř, koření všeho druhu, atd. - já dávám čerstvou bazalku, libeček a petrželku

Z tohoto množství získáme zhruba 170 gramů sýra.



Postup výroby:

    1. Do hrnce nalijeme mléko a do něj dáme tvaroh - ten rozbijeme na menší kousky, ale není potřeba dělat z něj "kaši". Za stálého míchání přivedeme k varu - směs se nám rozdělí na hrudkovitou hmotu a nažloutlou vodu - syrovátku. Ještě cca minutu necháme probublávat. Celkově proces trvá cca 5 minut.

    2. Přes síto oddělíme syrovátku a hrudkovitou hmotu. K výrobě sýra již nebudeme syrovátku potřebovat a pracujeme pouze s pevnou hmotou. Syrovátku můžete klidně vypít, pokud vám chutná, můžete ji použít na výrobu palačinek, buchet, atd. Nebo si ji přilijte do koupele, budete po ní mít nádherně hebkou pleť.


    3. Hrudkovitou hmotu vložíme do hrnce společně se solí, sodou, máslem a za stálého míchání necháme roztavit. Nyní už přišel čas přidat naše soukromé ingredience k dochucení. Směs pořádně promícháme a můžeme odstavit. Hmotu buď přelijeme či přendáme lžící (podle výsledné hustoty) do misky vystlané potravinářskou fólií a pořádně "uplácáme".



   4. Hotový sýr dáme vychladnout na 2 hodiny do lednice, kde získá svoji finální podobu a konzistenci. Velké překvapení pro mě byl i fakt, že jde krájet na opravdu velmi tenké plátky.



     Ráda bych vám ještě sdělila, jak dlouho sýr vydrží, ale to se bohužel hned tak asi nepovede, protože jsme ho zatím sežrali vždy během chvilky:)

Žádné komentáře:

Okomentovat